ללמעלה מ-10 מיליון נהגים ונהגות בעולם כבר עברו לטויוטה היברידית ונהנים מחוויית נהיגה מתקדמת, שקטה, עוצמתית וחסכונית במיוחד.
מיום הווסדה בשנת 1999 הייתה מתם מוטורס חלק ממהפכת הרכב ההיברידי של טויוטה. מהפכת הרכב ההיברידי של טויוטה החלה בשנת 1997 עם ייצור דגם הפריוס ההיברידי הראשון, אשר שילב מנוע בנזין ומנוע חשמלי הפועלים בסנכרון מלא עפ"י תנאי הדרך. ייצור הפריוס היווה הכרזה על אחת המהפכות המרגשות והמבורכות ביותר בעולם הרכב המודרני, מהפכה אשר נמשכת עד ימינו. הפריוס היה אומנם החלוץ במחנה ההיברידי העולמי, אך אחריו המשיכה טויוטה את המהפכה וכיום הצטרפו לדגמי הפריוס גם דגמים נוספים של טויוטה כיאריס, האוריס, הראב 4, CHR , הקורולה ההיברידית והקאמרי. הרכבים ההיברידיים הנמכרים במתם מוטורס סוכנות משנה טויוטה הינם פרי פיתוח עליו חתומה טויוטה, אשר עומדת בחזית המחקר, הפיתוח והחדשנות בעולם הרכב ההיברידי. הרכבים ההיברידיים במתם מוטורס סוכנות משנה טויוטה מבטיחים רכב נקי יותר (המנוע החשמלי אינו פולט גזים) המגן על איכות החיים והסביבה, חסכוני הרבה יותר (קילומטר פר ליטר), רמת אבזור גבוהה יותר וחדשנות בכלל מערכות הבטיחות.
אז מה היא המהפכה ההיברידית, מדוע היא חשובה כל כך לעולם שלנו, מה התפתח והשתנה בתחום בעשורים המועטים שעברו מאז השקת הרכבים ההיברידיים הראשונים ומה צפוי לנו השנה בכל הנוגע לרכבים ההיברידיים של טויוטה בישראל?
הרעיון הכללי של רכבים היברידיים הוא פשוט – שילוב של שני סוגים של הנעות שונות, במטרה לקבל כלי רכב בעל יעילות אנרגטית גבוהה משמעותית. על ידי שילוב של מנוע בעירה פנימי, מהסוג המוכר לכולנו ונמצא ברובם המכריע של כלי הרכב בעולם (מנוע הפועל באמצעות דלק) ומנוע חשמלי ניתן להגיע ליעילות אנרגטית גבוהה יותר משמעותית. ברכבים ההיברידיים שפיתחה טויוטה, ושכיום ניתן למצוא במיליונים על כבישי העולם וישראל, המנוע החשמלי נטען ממנוע הבעירה הפנימית כאשר זה עובד, ולאורך חלקים רבים ושונים של הנסיעה המנוע החשמלי הוא היחידי הנמצא בפעולה ומניע את הרכב. במיוחד בנסיעות בשטחים עירוניים, בהן מהירות הנסיעה נמוכה יחסית וישנם רגעים רבים בהם הרכב עומד במקום לכמה שניות, ההנעה החשמלית מתגלה כיעילה ביותר. בסוג נסיעה זה ידוע כי תצרוכת הדלק של מנועי הבעירה הפנימית גבוהה ביותר ביחס למרחק שעובר כלי הרכב, ועל ידי שימוש בהנעה החשמלית מתקבל חיסכון אנרגטי משמעותי המתרגם בסיכום הכללי לערך גבוה ביותר של קילומטר פר ליטר דלק, בהשוואה לרכבים בעלי הנעה רגילה בלבד.
כך, במיוחד במרחבים עירוניים אך גם בשטחים הפתוחים מתקבל זיהום אוויר מצומצם יותר משמעותית (שכן הרכבים ההיברידיים משתמשים באזורים אלו במנוע החשמלי אשר אינו פולט גזים מזהמים כלל), ותצרוכת הדלק הכוללת נמוכה הרבה יותר.
טויוטה עיצבה רכבים בעלי הנעה משולבת באופן אשר מאפשר תמיכה הדדית של מנוע הבנזין במנוע החשמלי, כמו גם שילוב של השניים לקבלת הנעה חזקה יותר, במקרי הצורך. כך, כאשר רכב היברידי של טויוטה נמצא בעלייה קשה או במקום בו נדרש יתר כוח (דוגמת האצה לצורך עקיפה), שני המנועים פועלים גם יחד במטרה לספק לרכב את כל כוח ההנעה לו הוא זקוק. בקטעים אחרים של הנסיעה בהם לא נדרש יתר כוח, מנוע הבנזין טוען כאמור את הסוללות של המנוע החשמלי, ואילו המנוע החשמלי בתורו מאפשר למנוע הרגיל לנוח לאורך חלקים גדולים מהנסיעה.
בעוד טויוטה פריוס הייתה הדגם ההיברידי הראשון של טויוטה אשר הושק בשנת 1997, כיום ניתן למצוא דגמים היברידיים רבים, הן של טויוטה והן של יצרניות רכב נוספות. עשרות מיליוני כלי רכב היברידיים נוסעים כיום על הכבישים בעולם, וממשלות מעודדות ייצור ומכירה של רכבים אלו שכן אין להתווכח בנוגע להשפעות החיוביות של סוג הנעה זה על העולם שלנו, אשר מתמודד עם בעיות חמורות של זיהום אוויר ועם צורך מהותי במציאת מקורות אנרגיה חלופיים, נקיים ובלתי מתכלים. מהפכת ההנעה ההיברידית שהשיקה טויוטה מהווה חלק משמעותי במהפכה הרצויה הכללית בתחום איכות הסביבה, תצרוכת האנרגיה ושיפור וייעול עולם התחבורה.
מאז השקת טויוטה פריוס, המכונית ההיברידית הראשונה שיוצרה בייצור המוני, עברנו כאמור כברת דרך ארוכה. בעוד טויוטה נשארה הכוח המוביל והגדול ביותר בעולם ההיברידי בפרט, ובחדשנות ופיתוח בעולם הרכב בכלל, מתחרות שונות מציעות כיום דגמים היברידיים משלהן.
במהלך השנה הקרובה, מוצעים למכירה במתם מוטורס סוכנות משנה טויוטה שמונה דגמים היברידיים שונים של טויוטה, וביניהם הגרסה החדשה והעדכנית של טויוטה פריוס היברידית, רכבי שטח בהנעה משולבת (למשל, טויוטה קרוסאובר היברידית) ועוד שלל מכוניות היברידיות נוספות אשר עונות על צרכים שונים של אוכלוסיות שונות. טויוטה יאריס היברידית, למשל, באה לתת מענה היברידי הולם לקהל המעוניין ברכב קטן וקומפקטי יותר – מה שניתן למצוא לא מעט בערים הגדולות, שם ההנעה ההיברידית אטרקטיבית ומשתלמת אפילו עוד יותר מהרגיל.
טויוטה היא כאמור גם החלוצה בתחום רכבי השטח ההיברידיים – תחום בו ההנעה המשולבת מספקת יתרון משמעותי גם כן, שכן רכבי שטח מתאפיינים לקרוב בתצרוכת דלק גבוהה יחסית, ולכן אינם יעילים בנסיעות עירוניות ובינעירוניות, ובשטחים פתוחים. בעוד ישראלים רבים מחזיקים ברכב שטח (או שטח למחצה) המשמש אותם גם ביומיום כרכב המשפחתי העיקרי, רכב שטח היברידי הוא פתרון מתבקש וחסכוני במיוחד.
גם בתחום הקרוסאובר, רכבים המיועדים הן לשימוש עירוני והן לנסיעת שטח, ניתן למצוא רכב היברידי מומלץ – טויוטה היברידית CHR, המהווה רכב פנאי ושטח מוצלח גם יחד, מתאפיין במערכות הבטיחות המתקדמות ושאר פרטי האבזור המתקדם ביותר של טויוטה והופך פופולארי יותר ויותר משנה לשנה.
חלק ניכר מדגמי טויוטה 2018, הנמכרים במתם מוטורס סוכנות משנה טויוטה, ובכללם גם הדגמים ההיברידיים המוצעים כיום בישראל, מגיעים מצוידים במערכות הבטיחות החדשות והמתקדמות של טויוטה, וספציפית במערכת הבטיחות המשולבת המכונה Toyota Safety Sense. מערכת בטיחות זו כוללת מערך של חיישנים ומחשב מתקדם המנתח את הנתונים המגיעים מחיישנים אלו, ומתריע לנו במגוון דרכים בנוגע למגוון מפגעים פוטנציאליים או סכנות אפשריות במהלך הנהיגה. לדוגמה, כאשר אנו סוטים מנתיב הנהיגה באופן בלתי מתוכנן (בלי שהפעלנו את האיתות), המערכת מתריעה לנו מידית. מערכת זו מכילה גם חיישנים המזהים הולכי רגל ומפגעים פוטנציאליים בקרבת הרכב, ויודעת להתריע לנו ואף לסייע לנו בבלימה. מדובר במערכת הבטיחות הכוללת המתקדמת ביותר בעולם הרכב, מערכת אשר מזה כמה שנים טובות עוברת שינויים, שיפורים ושכלולים, במטרה להוריד למינימום את הסיכון בו אנו נמצאים בעת הנהיגה ברכב.
מה בנוגע לעלויות טיפול ותחזוקה שוטפות? האם הן גבוהות יותר כאשר מדובר במכוניות היברידיות? אנשים רבים שואלים שאלה זו מתוך קו מחשבה האומר כי רכב מתקדם ומשוכלל יותר עלול להיות יקר ומסובך יותר לתחזוק וטיפול שוטף. במקרה של מכוניות היברידיות בכלל, ודגמי טויוטה 2018 ההיברידיים בפרט, קו מחשבה זה אינו נכון – עלות התחזוקה השוטפת של מכוניות טויוטה ההיברידיות, במרכז השרות של מתם מוטורס סוכנות משנה טויוטה בחיפה, דומה לתחזוקה השוטפת של רכבים רגילים, ובמקרים מסוימים אף נמוכה יותר. למשל, מערכות הבלימה של הרכב ההיברידי עשויות להישחק באופן איטי יותר, מכיוון שבמכוניות היברידיות מערכת הבלימה בנויה כך שחלק מהאנרגיה הקינטית המשתחררת כאשר הרכב מאט מנותבת לצורך טעינת הסוללות של המנוע החשמלי. לכן, רפידות הבלמים נשחקות פחות וזקוקות לפחות החלפות לאורך השנים. זו דוגמה אחת המדגימה כיצד רכב היברידי יכול להיות מבחינות מסוימות פשוט וזול יותר לתחזוקה שוטפת, ובסך הכל מתקבל כי למרות השוני המהותי בהנעת הרכב, התחזוקה שלו אינה יקרה או מסובכת יותר מזו של רכב עם הנעה רגילה.
בנוסף, מגוון הדגמים ההיברידיים של טויוטה הנמכרים בישראל מטופלים באופן רשמי במוסכים המורשים של טויוטה, מוסכים המוסמכים לטפל ברכבים היברידיים. לכן, בעלי מכוניות היברידיות של טויוטה בישראל אינם צריכים להפוך את העולם על מנת להעביר את הרכב טיפול שוטף סטנדרטי, ויכולים לעשות זאת במוסכים המורשים של טויוטה.
בהתחשב בתחזוקה השוטפת והטיפולים אשר כאמור עשויים להיות פשוטים וזולים יותר בחלק מן המקרים, ובצריכת הדלק האטרקטיבית והחסכונית כל כך של רכבים היברידיים של טויוטה, מתקבל כי רכב מסוג זה מציע חיסכון כלכלי משמעותי למחזיקים בו, במיוחד כאשר מחשבים את הפרשי העלויות לאורך שנים קדימה. תצרוכת דלק היעילה יותר בכמה עשרות אחוזים ביחס לתצרוכת של מנועי בנזין רגילים מתרגמת לחיסכון של אלפי שקלים בשנה, ועשרות אלפי לאורך כמה שנים קדימה.
בכל שנה בשנים האחרונות מתפתח עולם הרכבים ההיברידיים יותר ויותר, דגמים חדשים מוצעים לשוק ויצרניות רכב נוספות מצטרפות למשחק אותו מובילה טויוטה. יותר ויותר צרכנים, ממשלות וגופים רגולאטורים ומקצועיים מבינים כי ההנעה ההיברידית היא הכיוון הרצוי אליו צועד עולם הרכב, כיוון של הנעה חשמלית ירוקה וחסכונית יותר. לכן, גם שנת 2018 צפויה להיות השנה ההיברידית ביותר בהיסטוריה, עם יותר דגמי טויוטה ויותר רכבים מאי פעם בעבר המוצעים ונמכרים, במתם מוטורס סוכנות משנה טויוטה בחיפה ובעולם כולו.