חדשנות בטויוטה

טויוטה זוכה בפרסים והוקרה על חדשנות בעולם הרכב

בתחילת חודש נובמבר האחרון נערך בוושינגטון טקס חלוקת פרסים על חדשנות ופיתוחים חדשים אותם מעניק כתב העת הנחשב "R&D Magazine". המגזין העניק פרסים לגורמים המובילים מבחינת חדשנות בעולם המחקר והפיתוח משלל תחומים שונים. מבין הנציגות של עולם הרכב – אחד התחומים הגדולים בעולם בהם תמיד נערך מחקר ופיתוח מואץ ובלתי פוסק, חברת טויוטה גנבה (שוב) את ההצגה, וזכתה במספר הפרסים הרב ביותר.

 

טויוטה מובילה את עולם הרכב בזכיות מסוג זה, אשר עוסקות בתרומה לחדשנות ולפיתוח טכנולוגי המיטיב עם האדם, בשמונה השנים האחרונות, והיסטוריית הזכיות שלה הולכת אחרוה עד לשנות החמישים המוקדמות.

 

 

פרסים על פיתוחים ספציפיים בטכנולוגיות רכב

 

הפרסים בהם זכתה טויוטה בטקס החלוקה של מגזין "R&D" בתחילת נובמבר האחרון היו בחלקם פרסים ממוקדים – כאלו המוענקים על פיתוחים ספציפיים של רכיבים מסוימים בטכנולוגיות הרכב השונות. במקרה זה, זכה צוות המחקר והפיתוח של סניף טויוטה בצפון אמריקה בפרס על חדשנות על פיתוח רכיבים מסוימים לטכנולוגיית ההנעה ההיברידית אשר הולכת ומתפשטת בעולם, טכנולוגיה אשר הומצאה ושוכללה על ידי חברת טויוטה עצמה. הטכנולוגיות אשר פיתוחן זיכה את הצוות הצפון אמריקאי של טויוטה בפרסים השונים כוללות טעינה אלחוטית דינאמית אשר מאפשרת למצברים של הרכבים ההיברידיים להיטען ביתר יעילות במהלך הנסיעה, ופיתוח ממירי מתח יעילים יותר המאפשרים ניצולת טובה יותר של האנרגיה שבמצברי הרכב. בנוסף, הוענק לטויוטה פרס בעבור פיתוח טכנולוגיית קירור עבור הדגם של טויוטה – לנד קרוזר פראדו.

 

שלושת הפרסים הללו שמים את חברת טויוטה גם השנה בראש טבלת הזכיות של עולם הרכב. בנוסף, מדובר ביצרנית הרכב בעלת מספר הפטנטים הגבוה בתעשייה. נתונים אלו תואמים את מעמדה של טויוטה כיצרנית רכב וכמפתחת טכנולוגיות חדשות מובילה.

 

 

 

מלבד לזכיות אלו, לחברת טויוטה היסטוריה ארוכה ועשירה של זכיות בפרסים עבור פיתוח רכיבים ספציפיים לתעשיית הרכב, כאשר כל רכיב כזה הקפיץ את עולם הרכב צעד נוסף קדימה. מוסדות ואיגודים שונים ביפן העניקו לטויוטה כמעט מדי שנה פרסים עבור פיתוח רכיבים וטכנולוגיות שונות, החל מתחילת שנות החמישים. פרסים אלו הוענקו, למשל, עבור פיתוח אמצעי ייצור חדשים (דוגמת פיתוחים חדשים בעולם הרובוטיקה אשר ייעלו את פסי הייצור של עולם הרכב), שכלול של טכנולוגיות קיימות, פיתוח רכיבים המאפשרים רמה נמוכה יותר של פליטת גזים מזהמים ועוד...

 

 

זכיות עבור פיתוח טכנולוגיות חדשות

 

סוג נוסף של הוקרה לה זוכה טויוטה בעשורים האחרונים היא בעבור פיתוח כללי יותר של טכנולוגיות שלמות חדשות. דוגמה בולטת לכך היא כמובן טכנולוגית ההנעה ההיברידית אותה פיתחה טויוטה כחלוצה בתחום זה, טכנולוגיה אשר כיום נמצאת בשימוש נרחב והולכת ותופסת נפח גדול יותר בשוק הרכב העולמי מדי שנה.

 

דוגמה נוספת ועדכנית עוד יותר היא הנעת המימן החדשה שטויוטה מוציאה לשוק בשנים אלו ממש, טכנולוגיה בעלת פוטנציאל דומה לסחוף אחריה את עולם הרכב כולו, עקב היתרונות המהותיים שיש לטכנולוגיה זו להציע (דוגמת רמת זיהום אוויר אפסית, שימוש במקורות אנרגיה מתחדשים וכו').

 

כך, זכתה טויוטה בפרסים גם מטעם איגודים אשר עוסקים בתחום האנרגיה, ואינם מתמקדים בהכרח בעולם הרכב, דוגמת פרס "New Energy Award" בו זכתה טויוטה כבר שלוש פעמים, ו "Energy Conservation Grand Prize".

 

 

מחקר ופיתוח אשר מונחה על ידי חזון לעתיד

 

כפי שציין סגן נשיא האגף הטכני של טויוטה בצפון אמריקה בטקס קבלת הפרסים בחודש נובמבר, זכיות אלו מדגישות שוב עד כמה טויוטה מדגימה בצורה הטובה ביותר את החשיבות של חברת כלי רכב אשר מנסחת ומציגה חזון ברור לעתיד, ופועלת במרץ על מנת להגשים חזון זה באמצעות פיתוח ושכלול הטכנולוגיות הנדרשות.

 

 

 

ואכן, אגפי המחקר והפיתוח של חברת טויוטה מוזנים במשאבים עצומים מדי שנה, במטרה להגשים את חזון החברה, חזון לו שותפים במובן מסוים כולנו. ההשפעות הסביבתיות שיוצרת פעילות האדם מסכנות את המערכת האקולוגית כולה, ועלם התחבורה וכלי הרכב משחק תפקיד משמעותי בהשפעות אלו. לכן, פיתרון למצב יכול להגיע בעיקר מבפנים – מענקיות עולם הרכב אשר יכולות וצריכות להשקיע משאבי עתק במטרה לפתח טכנולוגיות מתקדמות ונקיות יותר, כאלו אשר יאפשרו תחבורה שלא תהיה רק זולה ונגישה להמונים, אלא גם נקייה וידידותית לסביבה.

 

מזה עשרות רבות של שנים שחברת טויוטה העולמית מזרימה כמות עצומה של משאבים לאגפי המחקר והפיתוח, במטרה לפתח טכנולוגיות חדשות ובעלות מאפיינים רצויים.

 

בעוד רכבים היברידיים של טויוטה אשר פולטים כמות נמוכה משמעותית של מזהמים לסביבה וצורכים כמות נמוכה משמעותית של אנרגיה נמצאים על הכבישים כבר כמעט עשרים שנים, מרבית עולם הרכב עדיין לא שם. כמות הרכבים ההיברידיים והחשמליים צפויה לגדול בקצב אקספוננציאלי במהלך העשורים הקרובים, מה שבתקווה יביא לשינוי משמעותי בהשפעה השלילית של פעילות האדם על הסביבה. שינוי זה לא יתאפשר ללא ענקיות טכנולוגיה אשר שמות את הדגש (ובכך גם מסתכנות במידה מסוימת) על פיתוח טכנולוגיות חדשות ושכלולן. טויוטה היא הדוגמה הבולטת ביותר כיום לכוח טכנולוגי חדשני מסוג זה.

 

 

פיתוחים ופרסים עתידיים – מה צופן המחקר והפיתוח של טויוטה לעתיד?

 

ומה בנוגע לעתיד הקרוב והרחוק? מה עושה טויוטה כיום, או צפויה לחקור ולפתח בשנים הבאות, אשר ישנה שוב את כללי המשחק וסביר להניח שיזכה אותה בפרסים נוספים על חדשנות טכנולוגית?

 

שניים מהתחומים הבולטים והמסקרנים ביותר הם כאמור ההנעה ההיברידית והנעת המימן. בעוד הנעה היברידית כבר נפוצה בעולם ומיוצרת על ידי יצרניות רכב נוספות, עדיין יש מקום רב לשיפור ושכלול המערכת, כמו גם לפיתוח נוסף של המנועים החשמליים המניעים את הרכבים הללו. טויוטה משקיעה משאבים רבים בהמשך פיתוח הטכנולוגיה שהיא עצמה המציאה, במטרה להעלות עוד ועוד את רף האיכות והיעילות של רכבים היברידיים.

 

הנעת המימן היא סיפור חדש יחסית, אשר ממש בשנים אלו עושה צעדיו הראשונים בעולם הרכב, הן בדגם חלוצי שהשיקה טויוטה בשנת 2015 בצפון אמריקה ואירופה ("טויוטה מיראי") והן באוטובוסים שמפעילה טויוטה בטוקיו. להנעת המימן הפוטנציאל להפוך לטכנולוגיית התחבורה העיקרית בעולם בתוך מספר כ עשורים, שכן מדובר כאמור בטכנולוגיה אטרקטיבית מאוד מבחינת רמת הזיהום הנוצרת בתהליך (רמה כמעט אפסית) ומבחינת השימוש באנרגיה מתחדשת לחלוטין. אך חשוב לזכור כי טכנולוגיה זו עדיין נמצאת בחיתוליה, ועוד רחוק היום בו תוכל להחליף כליל את טכנולוגיות ההנעה האחרות, המזהמות יותר ואשר תלויות בדלקים פוסיליים. על מנת שהנעת המימן תגיע למצב בו היא יכולה להחליף טכנולוגיות הנעה אחרות, נדרשות שנים של מחקר ופיתוח נוסף. גם כאן, אפשר לסמוך על חברת טויוטה שתפעל להגשמת החזון, ותשקיע את כמות המשאבים העצומה הנדרשת על מנת לשכלל טכנולוגיה זו באופן משמעותי.

 

 

 

לסיכום, השם "טויוטה" נחשב כיום על ידי אנשים רבים כשם נרדף לחדשנות טכנולוגית, מה שבא לכדי ביטוי בשלל פרסים וזכיות שונות להן זוכה החברה, כאות הוקרה עבור חדשנותה הטכנולוגית. כאשר מדובר בתחום מרכזי ומשמעותי כל כך בעולם כמו תחום הרכב, משמעותה של חדשנות טכנולוגית נוסקת הרבה מעבר לרווח כלכלי או מוצרים יעילים יותר עבור הצרכנים. במקרה זה מדובר בעתיד של כולנו בעולם הזה, ובעתידם של הדורות הבאים.

 

 

 




מבצעים הזמנת נסיעת התרשמות הזמנת טיפול דרכי יצירת קשר נגישות