טויוטה חיפה

מבט אל רכבי טויוטה 2022

קצב התפתחות הטכנולוגיה הולך ועולה משנה לשנה, מגמה אשר באה לכדי ביטוי גם בעולם הרכב כמובן. לכן לא ממש ניתן לצפות בצורה מדויקת כיצד ייראה העולם שלנו בעוד חמש שנים, מה שנכון גם לגבי הרכבים שיהיו על הכביש. אך ישנן מגמות מסוימות בעולם הרכב אשר צפויות להימשך ולהתחזק, כמו גם כיוונים מסוימים אליהם שואפות יצרניות הרכב הגדולות. במאמר הבא נסקור כמה מהמגמות הבולטות והמעניינות המסתמנות עבור עולם הרכב בכלל, ועבור רכבי טויוטה בפרט, לשנים הקרובות. באילו מהכיוונים אותם פיתחה טויוטה בשנים האחרונות היא צפויה להמשיך לפעול ומהן המטרות העיקריות של טויוטה עבור צרכן הרכב של העשור הבא?

 

 

ממשק נהג – מכונית מתקדם וידידותי – Toyota Concept i

 

בתחילת שנת 2017 הציגה טויוטה בכנס גדול של עולם הרכב אשר נערך בלאס וגאס חזון מעניין בנוגע לדגמיה העתידיים (אלו שאנו צפויים לראות כבר בשנים הקרובות, ולא רק בעתיד הרחוק). במרכז חזון זה עומד מה שמכונה בפי אנשי טויוטה – Concept i.

 

הרעיון הכללי הוא קונספט של רכבים אשר יהיו זמינים לקהל הרחב כבר בתוך חמש שנים, וחלק מרכזי מהכיוון הכללי של עולם הרכב, כפי שיבוא לכדי ביטוי בדגמים עתידיים אלו של טויוטה, הוא בעצם מכונית חכמה, במובן עמוק של המילה. דגמי טויוטה העתידיים צפויים להיות מצוידים במערכת מחשב מתקדמת המשתמשת בבינה מלאכותית במטרה ללמוד ולהכיר את בעל הרכב, וכך להתאים מאפיינים שונים של הרכב אל הנהג.

 

כאשר חושבים על כך לעומק, כיום רעיון מסוג זה כבר לא נשמע מופרך כלל וכלל – כטולנו משתמשים על בסיס יומיומי במכשירים אלקטרוניים, אפליקציות ותוכנות למיניהן אשר לומדות ומכירות אותנו יותר ויותר, וכך מספקות לנו את מה שאנחנו רוצים ומתעניינים בו בצורה מדויקת יותר ויותר. זה מתחיל מאלגוריתמים פשוטים יחסית - אתרי מכירות דוגמת אמזון אשר לומדים להכיר את הטעמים וההעדפות שלנו וממליצים לנו על ספרים וסרטים בהתאם להעדפות אלו, זה ממשיך בסמארטפונים האישיים המכילים אינספור אפליקציות אשר לומדות אותנו ומשתלבות בחיי היומיום שלנו והמעבר מכאן לעולם הרכב הוא מתבקש.

 

 

בטויוטה מסבירים כי הדגש העיקרי מושם על מערכת היחסים בין הנהג למכונית. היישומים הפוטנציאליים עליהם ניתן לחשוב בהקשר זה הם רבים ומדהימים – מכונית שמכירה את האופן בו אנו נוהגים ויודעת כיצד "לעזור" לנו במקרה הצורך ולמנוע מצבים מסוכנים ותאונות (נגיע בהמשך למערכות הבטיחות האוטומאטיות שהופכות לסטנדרט ברכבי טויוטה), רכב אשר מכיר את המקומות בהם אנו מבקרים הכי הרבה (הבית, מקום העבודה וכו') ויודעת להביא אותנו לשם בעצמה ועוד אינספור יישומים אותם אנו עדיין לא מצליחים לדמיין אפילו, אך המהנדסים של טויוטה כבר נמצאים עמוק בשלבי הפיתוח שלהם. דור הרכבים הבא של טויוטה אשר צפוי להגיע בתוך כמה שנים אל הכבישים ולהתאפיין במערכות בהשראת Concept i צפוי להציג ממשק משתמש ידידותי במיוחד, כאשר אחת המטרות העיקריות עליהן מצהירה טויוטה היא לעצב את הטכנולוגיה בצורה כמה שיותר אנושית, או לפחות ידידותית ונעימה לשימוש על ידי בני אדם. לכן אפילו הרכבים המתקדמים והמתוחכמים ביותר של טויוטה צפויים להתאפיין בממשק משתמש ידידותי, במרכזו עומד "סוכן" ממוחשב המדמה בן אדם (דוגמת "סירי", מערכות ניווט המשתמשות בקול אנושי וכו'), ומאפשר לנו לשלוט ולנהל את המחשב של הרכב בצורה נוחה וקלה לשימוש. אילוסטרציות שהציגה טויוטה בכנס מראות רכב במראה עתידני אך רך ונעים, כאשר אותו סוכן ממוחשב (העונה לשם "Yui")  מופיע על גבי הרכב גם מבחוץ (על מנת לברך את הנהג המתקרב לרכב, להציג לו הודעות חשובות וכו') וגם מבפנים. 

 

אותם רכבים "עתידניים" צפויים כמובן להיות מאובזרים במיטב מערכות הבטיחות ומערכות אוטומאטיות שונות אשר יהפכו את הנהיגה לבטוחה יותר, ויאפשרו מצבים של נהיגה עצמית כמו גם נהיגה אוטונומית של הרכב עצמו, או שילוב של השניים (נהיגה עצמית הנעזרת במערכות אוטומאטיות מסוימות).

 

 

מערכות בלימה אוטומאטיות כסטנדרט ברכבי טויוטה עד שנת 2022

 

התפתחויות צפויות נוספות בעולם הרכב של טויוטה נוגעות למערכות אוטומאטיות מתקדמות אשר קיימות כבר כיום, ונמצאות בחלק מהדגמים האחרונים של טויוטה. דוגמה מרכזית למערכת מסוג זה היא מערכת הבלימה האוטומאטית, אותה ניתן למצוא בפורמט מסוים במערכת הבטיחות המתקדמת שהציגה טויוטה בשנים האחרונות ברכביה – Toyota Safety Sence. מערכת הבלימה האוטומאטית מזהה מצבים מסוכנים (דוגמת מצב בו הרכב מתקרב במהירות מסוכנת לרכב שלפניו והנהג אינו מתחיל לבלום בזמן), ומתריעה לנהג. במקרים חמורים המערכת אף מתחילה בבלימה בעצמה, או מסייעת לנהג לבלום במהירות גבוהה יותר.

 

לאחרונה הכריזה טויוטה כי מערכות בלימה אוטומאטיות צפויות להפוך להיות סטנדרט בכל דגמי החברה במהלך השנים האחרונות, כאשר שנת 2022 מסתמנת כיעד הסופי למהלך חשוב זה, ותחזיות מסוימות מנבאות כי התהליך יושלם עוד לפני כן. בדיוק כפי שלפני כמה עשורים מערכות מסוימות נחשבו לחדשניות ופורצות דרך, והפכו במהרה לסטנדרט הקיים בכל רכב (דוגמת מערכת מניעת החלקה – ABS), כך גם מערכות הבטיחות החצי אוטונומיות צפויות להפוך לסטנדרט הבא, ומי מתאימה יותר להוביל מהלך זה מאשר טויוטה, המהווה מזה עשורים רבים כוח פורץ דרך ומוביל בכל הנוגע לחדשנות בעולם הרכב.

 

 

טויוטה נכנסת במלוא הכוח לתחום הרכבים האוטונומיים

 

במובנים רבים נראה כי התחום המסתמן כשינוי הגדול והמשמעותי ביותר בעולם הרכב בעשורים הקרובים הוא תחום הרכבים האוטונומיים. הכוונה היא לרכבים הנוהגים בעצמם, וכולנו וודאי שמענו בשנים האחרונות על הדגמים הניסויים השונים שמפעילות חברות כמו גוגל, דגמים אשר נסעו כבר מיליוני קילומטרים על כבישי ארצות הברית בהצלחה מסחררת. במהלך השנה האחרונה הכריזה חברת טויוטה כי היא נכנסת לתחום הנהיגה האוטונומית במלוא הכוח, ופותחת כמה מרכזי מחקר ופיתוח ייעודיים לנושא זה בצפון אמריקה בהשקעה של כמיליארד דולרים.

 

קשה להפריז בגודל השינוי שצפוי עולם הרכב לעבור בעקבות המעבר לרכבים אוטונומיים. החל מירידה דראסטית צפויה בכמות תאונות הדרכים (דוגמת אלו הנגרמות על ידי עייפות, נהיגה בשכרות, טעויות אנוש שונות וכו') ועד לשימוש "קהילתי" או חברתי ברכבים אשר יאפשר מצב בו לא כל אחד צריך להחזיק רכב פרטי, אלא פשוט להזמין רכב עבור נסיעה ספציפית שברצונות לבצע, מה שיוריד משמעותית את כמות כלי הרכב על הכביש, את רמת זיהום האוויר וכו'.

 

יש לציין כי ההתרגשות בעולם הרכב ובעולם הטכנולוגיה בכלל מהכרזה זו של טויוטה היא גדולה – טויוטה ידועה ככוח מניע ומוביל בפיתוח טכנולוגיות חדשות, כאשר הדוגמאות של טויוטה היברידית, הנעת מימן וכו' מהוות תקדימים מבטיחים. לכן, אנו צפויים לראות האצה משמעותית בקצב ההתקדמות בפיתוח רכבים אוטונומיים באופן אשר יאפשר ייצור המוני והטמעה רחבת היקף של הטכנולוגיה בשוק. עם זאת, חשוב לציין כי עדיין מוקדם לדבר על תאריכים ברורים בהם אנו צפויים להשתמש ברכבים אוטונומיים לחלוטין של טויוטה – בין אם זה יקרה ב 2022 או כמה שנים אחר כך, מדובר בכיוון אליו צועד עולם הרכב.

 

 

הנעת מימן, הנעה חשמלית וסולארית – עתיד עולם הרכב מבחינת מקורות אנרגיה

 

בשנתיים האחרונות הציגה טויוטה את אחד הפיתוחים המעניינים והמרגשים ביותר בכל הנוגע למקורות הנעה עבור כלי רכב. הכוונה היא להנעת מימן, המתאפיינת ברמת זיהום אוויר אפסית ומשתמשת במקורות אנרגיה מתחדשים, ידידותיים לסביבה ובעלי פוטנציאל להיות זולים ביותר. הדגם הראשון בהנעת מימן יצא למכירה לקהל הרחב בשנת 2015 ולאחרונה החלה טויוטה להפעיל גם אוטובוסים המונעים במימן ברחובות טוקיו.

 

בכל הנוגע להנעת מימן עדיין נדרשות כמה שנים של המשך מחקר ופיתוח, בניית תשתיות תומכות וכו', אך זהו מסתמן כאחד הפתרונות הפוטנציאליים האטרקטיביים ביותר לבעיית השימוש בדלקים מזהמים ובלתי מתחדשים. בטויוטה שוקדים במלוא המרץ על המשך פיתוח הנעת המימן, ונקווה כי במהלך חמש השנים הקרובות כבר נראה הוזלה משמעותית של טכנולוגיה זו ושילוב שלה עם טכנולוגיות המחשוב המאפשרות נהיגה אוטונומית ומערכות בטיחות אוטונומיות למחצה. 

 

מסלול התפתחות נוסף הוא כמובן שימוש באנרגיה סולארית וחשמלית על מנת להניע רכבים, וגם כאן מושקעים מיליארדים במחקר ופיתוח על ידי גורמים מובילים שונים בעולם הרכב. לא נופתע לראות את דגמי טויוטה העתידיים המונעים באמצעות סוללות חשמליות ואולי גם משתמשים באנרגיה המגיעה מרשת סולארית כללית המחברת בין מיליוני רכבים ומשתמשים, ומאפשרת ליצור עתיד יעיל ונקי יותר.

 

 

לסיכום, נראה כי השנים הקרובות בעולם הרכב בכלל, ובכל הנוגע לדגמי טויוטה, צפוי להיות מעניין ומרגש בצורה חסרת תקדים. בקצב בו מתקדם התחום כרגע, לא יהיה מפתיע במיוחד לראות חלק מהחידושים אותם ציינו כאן על הכביש עוד לפני 2022...

 




מבצעים הזמנת נסיעת התרשמות הזמנת טיפול דרכי יצירת קשר נגישות