טויוטה קורולה

חברת טויוטה כדוגמה לשיטת ניהול לאיכות כוללת (TQM)

מזה כמה עשורים,  טויוטה ידועה כיצרנית הרכב המובילה בעולם, אשר רכביה מתאפיינים ברמת איכות ובטיחות גבוהה, ובסטנדרטים קפדניים וחסרי פשרות.

ניהול של מפעלי ענק לייצור אלפי רכבים מדי שנה אינו עניין של מה בכך. מזה עשרות שנים מתפתח תחום הניהול בניסיון למצוא את התמהיל האולטימטיבי לניהול נכון ואפקטיבי. החל משנות השישים של המאה הקודמת החלו מפעלים שונים בתעשייה היפנית ליישם שיטת ניהול חדשה אשר שמה דגש על איכות המוצרים מעל לכל.

כיום, ניתן לראות בשיטת ניהול זו את אחד מן הגורמים הרבים אשר הביאו את חברת טויוטה למקום המכובד בו היא נמצאת בראש תעשיית הרכב העולמית עם רכבים שכמעט ולא רואים מוסך.

 

ניהול לאיכות כוללת (TQM) – עקרונות בסיסיים

 

 

מוצאה של שיטת הניהול לאיכות כוללת הוא כאמור ביפן, שם החלה השיטה מיושמת כבר בשנות השישים, כאשר לתעשיית המערב היא חדרה רק בשנות השמונים של המאה העשרים. השיטה, כשמה כן היא, שמה דגש על איכות בלתי מתפשרת של מוצריה, תוך ניסיון לביצוע שיפור מתמיד בארגון.

השיטה פותחה ובוססה על עקרונות ותורות הניהול של אישים כגון דמינג, אישקאווה, ג'וראן וקרוסבי, ומסתמכת כאמור על עקרונות הניהול היפנים השואפים לאיכות ולשיפור תמידי. להלן כמה מן העקרונות הבסיסיים המנחים את השיטה, והדרך בה ניתן לראות את תרומתם במפעל ענק לייצור מכוניות, דוגמת טויוטה, אשר שיטת ניהול האיכות הינה כאמור חלק מן הגורמים אשר הביאו לצמיחתה ולפריחתה המתמדת –

• שאיפה לשיפור מתמיד של תהליכים בארגון -  מפעל לייצור כלי רכב הינו מערכת מורכבת ביותר, אשר תמיד קיים בה מקום לשיפור תהליכים. שיפור מתמיד זה הוא שמעניק לטויוטה את האפשרות לייצר מכוניות איכותיות בעלות נמוכה יחסית, וכך להביאן לתחום השגתה של המשפחה הממוצעת.

• הפיכת העובדים לכוח המניע שיפורים – כבר בתחילת דרכה, הנהיגה טויוטה שיטות הדרכה ואימון לעובדים במטרה להופכם לכוח מניע אשר תרומתו באה לידי ביטוי ברבדים שונים, בניגוד לדרך הניהול שהייתה נהוגה בימים ההם, אשר דגלה בראיית העובד כבורג נוסף במערכת בלבד.

• ביסוס תהליך השיפור המתמיד על מדדים כמותיים ואיכותיים שונים – כאן באה לידי ביטוי תרבות התיעוש והייצור היפנית המשתקפת ללא ספק גם בתהליך הייצור של טויוטה. מפעלי טויוטה, כמו מפעלים יפנים נוספים, עושים שימוש נרחב בטכנולוגיית מדידה ובקרה מתקדמת ביותר, אשר מהווה בסיס לתהליכי שיפור תמידיים ובלתי פוסקים.

• שיתוף כל בעלי התפקידים ברמות השונות בתהליך השיפור – טויוטה ידועה בגישתה פורצת הדרך בכל הנוגע ליחס לעובדים. בחברה מונהגת מדיניות של פתיחות ושיתוף, במסגרתה משותפים גם העובדים הזוטרים ביותר בתהליכי החשיבה הבאים לשפר באופן מתמיד את איכות הייצור במפעל.

 

שיטת הניהול TQM הינה שיטה מוצלחת ביותר, אשר נלמדת בכל בית ספר למנהל עסקים. חברת טויוטה, אשר ידועה בניהול דינאמי ומוצלח אשר משלב בין כמה שיטות ניהול מתקדמות, מיישמת בין השאר גם את עקרונות ה TQM בניהולה השותף, מה שבא כאמור לידי ביטוי באיכות הגבוהה של רכבי טויוטה, ובמחיר הסביר ביותר בה משווקים דגמי החברה בעולם כולו.




מבצעים הזמנת נסיעת התרשמות הזמנת טיפול דרכי יצירת קשר נגישות